Backlinks en linkbuilding zijn essentieel voor de SEO van websites en webshops. Door backlinks van bijvoorbeeld bloggers krijgt jouw website of webshop meer autoriteit en door die autoriteit is de kans dat deze website hoger in Google komt vrij groot. Het verzamelen van goede links om die autoriteit groter te maken is echter een baan op zich. Niet iedere blog is namelijk relevant en niet alle blogs zijn eerlijk over de waarde van hun links. Ook is het kostenplaatje voor het laten schrijven van een blog vrij ondoorzichtig. In deze blog leg ik uit wat de meerwaarde van een blog voor jouw website of webshop kan zijn en hoe je de juiste bloggers kunt inzetten om de autoriteit van jouw website te vergroten.
Lijst van eisen voor blogs
De grootste fout die ik webshopeigenaren zie maken is dat ze de klok wel hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Van concurrenten of hun webdesigner hebben ze gehoord dat ze backlinks nodig hebben. Vervolgens duikt deze persoon verschillende Facebookgroepen in voor bloggers en gaat men zonder duidelijk eisenpakket de vraag stellen of iemand een blog voor hen wil schrijven. Het aller belangrijkste is dus dat je van te voren een lijst van eisen op moet stellen waar de blogger aan moet voldoen.
Relevantie van een blog
Als je op zoek gaat naar een blog voor linkbuilding is het aller, aller belangrijkste dat de blog relevant is. Veel marketingbedrijven stellen eisen aan de Domain Authority of Domain Rating van een website, maar relevantie van de website is nog vele malen belangrijker! Voor de lezer van een blog over auto’s is het raar om een link tegen te komen over kinderwagens. Deze zou veel beter passen op een Mamablog en heeft voor Google dan ook meer waarde op die Mamablog dan op de blog over auto’s.
Maandelijks verkeer en unieke bezoekers van een blog
Nog een belangrijke graadmeter voor het uitzoeken van een blogger voor linkbuilding is het maandelijks verkeer dat een blog krijgt. Een professionele blogger zal altijd een schermprint uit Google Analytics kunnen delen met het aantal bezoekers van de afgelopen maand. Het aantal bezoekers van een blog zegt een hele hoop over de betrokkenheid van lezers bij de blog en het verkeer dat deze blog voor jouw website zou kunnen genereren.
Probeer ook te achterhalen wat de nationaliteit van deze bezoekers is geweest. Als een blog maandelijks 20.000 bezoekers trekt, maar driekwart komt uit de USA, dan is de kans groot dat de linkwaarde voor jouw Nederlandse website minimaal is. Je wil dus het liefst een blogger die qua bezoekers het beste past bij jouw ideale doelgroep.
Metrics die de kracht van een backlink aanduiden
Nog een eis die je kan stellen aan een blog die jouw website moet voorzien van een backlink is de hoogte van bepaalde metrics die de kracht van een backlink aanduiden. De meeste bloggers worden tegewoordig betaald aan de hand van de hoogte van hun Domain Authority (DA) of Domain Rating (DR). Hoe hoger de DA of DR zou zijn, hoe hoger de kracht van een backlink. Helaas worden ook bloggers steeds slimmer in het manipuleren van deze metrics en zegt een hoge DA niet alles meer. Gebruik DA en DR puur om blogs onderling te vergelijken, maar laat ze niet de doorslag geven in het maken van je keuze voor een blog.
Schrijft de blogger zelf of publiceert deze een door jou geschreven artikel?
Veel websites, webshops en marketingbureau’s denken dat er een groot prijsverschil is tussen door de blogger geschreven blogs of een door de opdrachtgever geschreven artikel. Vaak is het verschil echter maar een paar tientjes. Een door de blogger geschreven artikel is vaak duurder, maar onthou wel dat de blogger zijn of haar doelgroep het allerbeste kent. Deze kan dus veel beter een artikel schrijven dat gelezen wordt door de doelgroep die jij wil bereiken. Context en backlinks zijn wat dat betreft wel belangrijk, maar als het artikel geen verkeer naar jouw website oplevert is het ook niks waard. Aangezien het artikel ook nog eens unieke content moet bevatten scheelt het laten schrijven van zo’n artikel ook nog eens een hoop tijd.
Bepaal het doel van de blog die je laat schrijven
De tweede grote fout die ik webmasters zie maken is dat nog niet weten wat het doel van de blog is die ze willen laten schrijven. Een blogger vragen om een blog te schrijven om jouw merk onder de aandacht van lezers te brengen zit anders in elkaar dan een blog voor linkbuilding. Bepaal dus van te voren waar je de blogger of influencer voor in wil zetten.
Je merk onder de aandacht brengen
Een blog laten schijven om je merk onder de aandacht van potentiële klanten te brengen moet foto’s van jouw product of dienst bevatten. Daarnaast moet de merknaam veelvuldig benoemd worden en zal de blogger in moeten gaan op de positieve punten van de dienst of het product. Een blogger met veel verkeer (+50.000 bezoekers) is in dit geval ideaal. Het artikel is vaak een review van de product of dienst en heeft voor linkbuilding vaak een vrij beperkte waarde. De anchortekst die linkt naar jouw website is vaak de merknaam van jouw product, dienst of website.
Een blog voor linkbuilding laten schrijven
Voor linkbuilding komen hele andere aspecten kijken. Het geniet de voorkeur dat de blogger in een ogenschijnlijk allerdaags en informatief artikel dat raakvlakken heeft met jouw product of dienst, linkt naar een pagina op jouw website die jij hoger in Google wil hebben. De anchortekst van deze link moet de zoekterm bevatten of er in ieder geval zijdelings mee te maken hebben. Bij indexatie zal Google het volgende “denken”: “Als een goed vindbare blog jouw website als bron linkt in een artikel, dan moet die bron wel enige vorm van autoriteit zijn.”
Wees dus niet verontwaardigd als je van te voren geen doelstelling hebt besproken met een blogger en deze noemt jouw merknaam helemaal niet in de blog. Dit is vaak met een reden en kan voor jouw zoekwoorden een aardige boost betekenen.
Waar moet je dus op letten als je een blogger benadert voor linkbuilding?
- Maak een lijst van eisen
- Kies een relevante blog die past bij jouw doelgroep
- Kies een blog met aardig wat maandelijks verkeer
- Let op DA, DR en eventuele andere relevante metrics
- Schrijft de blogger of publiceert deze jouw tekst?
- Wat is het doel van de blog die je laat schrijven?
Als je al deze stappen hebt doorlopen kun je aan de slag gaan met het benaderen van bloggers. Doe dit via de Facebookgroep “Bloggers Gezocht” of benader bloggers die als toonaangevend gezien worden in jouw branche. Probeer ook eens te googelen op voor jou relevante zoektermen en kijk of je daarop bloggers kunt vinden die “lekker ranken” op die zoekterm. Zo krijg je snel relevante links, zodat jouw website hoger komt in de zoekresultaten van Google.